tisdag 8 januari 2013

På väg mot mål: Ungponny-SM

Jag gillar verkligen att jobba med fyraåriga ponnyer. Det är nog min favoritålder i ungponnyutbildningen tror jag... Alla åldrar är såklart roliga, men om jag var tvungen att välja alltså.

En nybliven fyraåring som definitivt kommer ge oss många glada stunder är "Uffe" (K2 Up to Date). Han är ju här på utbildning och årets mål för honom är satt av hans ägare Stuteri K2: Ungponny-SM i dressyr! 

För att kvala en fyraårig ponny krävs två starter i lägst LC eller i "ridklass" för fyraåriga ponnyer med gångartsbedömning på minst 64 procent. Ridklasserna kommer att finnas på ett antal större tävlingar lite senare i vår/sommar och det är i första hand via dem vi tänker försöka kvala. Finalen går sen i samband med ponny-SM i dressyr i Karlstad. Spännande...!

Tävlingen är öppen för ponnyryttare, dvs ryttare upp till 18 år. Det utesluter definitivt mig :-). Planen är att Karro ska rida Uffe i kval och eventuell final. Så här såg det ut när ekipaget tog sig fram på ridbanan igår:

Karro och Uffe

 Uffe har en härlig galopp!

Hösten 2011 hade vi faktiskt Uffes pappa här på utbildning. Han heter DGR Metall RP 166 och ägs även han av Stuteri K2. Uffe är sin far upp i dagen på många sätt. Kolla!

Karro och Metall

 Om Uffe kan hoppa så här fint återstår att se...



1 kommentar: